sunnuntai 10. marraskuuta 2013

ISÄLLE KalaONNEA KSP2, soveltava projekti

Kalataulu


Käsityön nelikenttä


Tiedot ja taidot

- työstettävän kappaleen kiinnitys höyläpenkkiin
- hiominen (tuella ja ilman)
- naulaaminen
- solmun teko
- langan pujottelu
- työsuojien käyttö esim. kuulosuojaimet

Työskentelyn taidot

- tutustuminen TN-luokkaan
- turvallinen liikkuminen TN-luokassa
- oikeat työskentelytekniikat
- työtilan turvallisuustekijät ja säännöt
- pitkäjänteinen työskentely

Suunnittelun taidot

- kuvan ja tekstien suunnittelu , hahmottelu ja sommittelu laudalle
- värisommitelman suunnittelu (väritys ja langoitus sekä koristelu)

Kasvamisen taidot

- ilo itsetekemisestä ja valmiista tuotteesta
- oman työn arvostaminen
- itsetehdyn lahjan eettinen merkitys ja kestävä kehityksen näkökulma
- tunneside käsityön tekemiseen ---> lahja isälle


Toteutus


Kalataulu toteutettiin ekaluokkalaisten kanssa luokanopettajan ja resurssiopettajan yhteisprojektina niin, että puolet luokasta teki isänpäivälahjan oman opettajan ja puolet resurssiopettajan johdolla. Suunnittelun lähtökohtana oli ekaluokan opettajan idea, jota sitten yhdessä lähdimme lisäideoimaan ja toteuttamaan.

Projektin aikana jaoimme kokemuksia niin onnistumisista kuin ongelmakohdistakin ja jalostimme suunnitelmaa "ex-tempore", jos jompikumpi keksi jonkun hyvän idean esimerkiksi jonkun tekniikan toteutukseen tai huomasi jossain työvaiheessa kohdan, joka ei toimi.

Kahden opettajan tiiviistä yhteistyöstä on valtavasti etua niin opettajien työskentelylle kuin oppilaillekin. Huono puoli yhteistyön tekemisessä on kuitenkin se, että yhteiseen suunnitteluun ei aina varsinkaan koulupäivän aikana ole mahdollisuutta ja aikaa. Yksin toteutettaessa suunnittelutyön voi tehdä missä ja milloin vain, kun suunnitelmia ja ratkaisuja ei tarvitse sopia ja ratkoa yhdessä toisen kanssa. Lopulta kuitenkin hedelmällisimmät ja parhaimmat ideat syntyvät yhteisissä ideariihissä.


Työvaiheet kuvina


















Pedagogiset valmiudet


Tässä projektissa tärkeää, mielenkiintoista, uutta ja innostavaa oli tutustuminen teknisen työn luokkaan. Oppilaat olivat erittäin kiinnostuneita kaikista välineistä, koneista ja materiaaleista, joita teknisen työn luokassa näkivät, koska tämän projektin myötä heille tarjoutui ensimmäistä kertaa mahdollisuus tutustua uuteen luokkatilaan.

Alkuopetusikäisten lasten kanssa toimittaessa opettajan on suunniteltava opetuksensa ja havainnollistamiskeinonsa erityisen huolellisesti, koska heidän ei vielä voi olettaa ymmärtävän ja tietävän sellaisia koululaisen perustaitoja, mitä isommat oppilaat jo hallitsevat. Sen lisäksi, että tässä projektissa opettaja kertoo ohjeet, on hänen myös havainnollistettava että kädestä pitäen opastettava oppilaita oikeaan työotteeseen ja tekniikkaan.

 

Sisällölliset valmiudet


Opettajan on ohjeistettava oppilaat huolellisesti toimimaan teknisen työn luokassa ja käyttämään työvälineitä oikeaoppisesti. Teknisen työn luokan säännöt tulee käydä läpi oppilaiden kanssa perusteellisesti ja huolellisesti selittäen, jotta lapset ymmärtävät millainen merkitys sääntöjen noudattamisella on kaikkien luokassa toimivien turvallisuudelle. Näitä perussääntöjä on kerrattava pienten oppilaiden kanssa useampaan otteeseen.

Astuttuamme TN-luokkaan aloitimmekin oppitunnin keskustelemalla turvallisuudesta ja liikkumisesta käsityön luokassa. Keskeistä ekaluokan oppilaiden kanssa on opastaa heidät suoraan omalle työskentelypaikalle, jossa pyritään pysymään ellei toisin sovita, sillä päämäärätön vaeltelu luokassa aiheuttaa helposti vaaratilanteita. Hyvin pian tämän keskustelun jälkeen eräs pojista jo hipelöi pylväsporakonetta... Aloitimme siis välittömästi myös kertaustunnin aiheesta ;)


Teknologiset valmiudet


Tämän osa-alueen pohdinta oli haastavaa, koska en ollut aivan varma, mitä tässä yhteydessä käsityön opettajan teknologisilla valmiuksilla tarkoitetaan. Itse olen aina mieltänyt teknologia-sanan liittyvän laitteisiin ja koneisiin, mutta tässä projektissa niitä ei varsinaisesti käytetty, koska tuotteen valmistamiseen käytettiin vain yksinkertaisia ja perinteisiä käsityön työkaluja.

Kalataulun tekeminen ei siis vaadi käsityön opettajalta kovin laajoja teknologisia tietoja ja taitoja, mutta niin opettajan kuin oppilaankin on ymmärrettävä tehtävän tuotteen funktio ja tämän funktion toteutumisen mahdollistava työjärjestys.

Materiaaliteknologisia valmiuksia opettaja tarvitsee valitessaan tauluun puumateriaalin, jonka pinta soveltuu niin vahaväreillä värittämiselle kuin naulaamiseen. Liian kovapintainen puu vaikeuttaa naulaamisen opettelua, joten pehmeähkö puu auttaa pientä oppilasta naulaamisessa onnistumisessa.Naulaamisessa tärkeää on huomioida millainen naulattavan naulan kanta on. Muutama oppilas oli naulalaatikosta löytänyt työhönsä nauloja, joissa ei varsinaista kantaa ollut lainkaan, jolloin langoitus vaihe oli haastava, kun lanka ei ollut pysyä naulan ympärillä vaan nousi pois paikoiltaan.

Jos käsityön teknologia ymmärretään laajemmassa merkityksessä, jossa se tarkoittaa oppia tekniikoista, niin silloin tässä projektissa opettajan teknologisia valmiuksia siis ovat mm. hionnan ja naulaamisen oikeanlaiset tekniikat.






Lähteet:

Kirja käsityöstä.

Miia Hast: Konstruktio käsityön teknologiasta: analyysi- ja tulkintaprosessi teknologiasta yleissivistävän käsityön oppiaineen osana. Acta Universitatis Lapponiensis 208. Lapin yliopisto: Rovaniemi 2011. ISBN 978-952-484-465-9. ISSN 0788-7604.

 http://www.tekninenopettaja.net/docs/oulun_ops.pdf



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti