torstai 3. tammikuuta 2013

Projektisuunnitelma (matkapeli)


Matkapeli


Projektin aihe


Projektissa neljännen luokan oppilaiden tulee suunnitella ja toteuttaa yksinkertainen matkapeli ja sille säilytysrasia.



Tavoitteet nelikentän mukaisesti


Tiedot ja taidot

- mittaaminen ja merkitseminen (TS&TN)
- kaavan piirtäminen ja kankaan leikkaaminen
- harsiminen ja ompeluviivan piirtäminen
- ompelukoneen langoitus, ompelu suoralla ja siksak-ompeleella
- kankaanvärjäyksen tekniikoita
- siirtokuvatekniikka
- silittäminen
- sahaaminen
- hiominen
- liimaaminen (tai naulaaminen)
- nahkasarana ja kiinnityslenkki
- pintakäsittely


Suunnittelun taidot

- realistisen, toteutettavissa olevan suunnitelman tekeminen
- persoonalliset ratkaisut
- sommittelu
- yksityiskohdat


Työskentelyn taidot

- aikaisemmin opitun kertaaminen
- uuden taidon oppiminen
- pitkäjänteisyys
- huolellisuus
- turvallinen työskentely
- yhdessä tekeminen
- yhteinen vastuu loppusiivouksista
- oman työskentelyn tarkkailu/arviointi


Kasvamisen taidot

- oman ja muiden työn arvostaminen
- yhdessä tekeminen
- käsillä tekemisen ilo
- turvallisuus
- huolellisuus



Käytettävät käsityötekniikat


Projekti toteutetaan neljäsluokkalaisten kanssa sen jälkeen, kun he ovat kolmasluokalla jo tutustuneet ompelukoneeseen ja osaavat jo koneen langoittamista sekä ompeleiden vaihtamista. Ompelutaitoja vahvistetaan.

Tekstiilityössä uutena asiana tutustutaan erilaisiin kankaanpainamis-ja värjäämistekniikoihin sekä ompelussa ulkonurkkien poistojen tekemiseen.

Teknisissä töissä vahvistetaan kolmasluokalla opituista taidoista mittaamista, sahaamista, hiomista, liimaamista/naulaamista. Teknisissä töissä uutena asiana opetetaan pintakäsittely ja nahkasarana.


Käytettävät materiaalit ja välineet


Suunnitelma tehdään A3 tai A2- kokoiselle paperiarkille ja se väritetään joko puuväreillä tai tusseilla.

Pelialustan materiaalina käytetään painopohjakangasta, joka on valmista värjättäväksi. Pelialustan kääntöpuoli voidaan tehdä myös painopohjakankaasta tai vaihtoehtoisesti huovasta tms. kankaasta. Huovasta pelin kääntöpuolen voivat tehdä ainakin ne oppilaat, joiden työskentelyä on tarve eriyttää esimerkiksi heikkojen taitojen tai hitauden vuoksi.

Kankaanvärjäykseen tarvittavat välineet ja värit määräytyvät oppilaiden pelisuunnitelmien mukaan, mutta siihen tarvitaan ainakin erivärisiä pastavärejä, leimasimia, materiaalit omien leimasimien tekoon, maalarinteippiä, teloja, kontaktimuovia sabluunapainantaan jne.

Niitä oppilaita varten, jotka silittävät peliohjeet pelialustan kääntöpuolelle, tarvitaan myös siirtokuvapaperia, jolla ohjeet voidaan silittää kankaalle.

Tekstiilityön tarvikkeita ovat lisäksi mitat, kaavapaperi, kangasliidut, sakset, silmäneulat, ompelulangat, ompelukoneet, silitysrauta ja silityslauta

Pelinappulat ja noppa sahataan pyöreästä ja/tai neliskanttisesta puurimasta. Nopan ja nappuloiden hiomiseen tarvitaan hiomapaperia ja niiden maalaamiseen n. neljää eriväristä maalia.

Pelin säilytysrasiaan käytetään joko sekä 9mm vaneria ja 4mm vaneria tai pelkkää 9mm vaneria. Jos säilytysrasia tehdään kokonaan 9mm vanerista, silloin kokoamiseen käytetään pieniä nauloja. Muussa tapauksessa rasia kootaan puuliimalla.

Rimojen ja vanerien mittaamiseen ja sahaamiseen tarvitaan mittoja, lyijykyniä, jiirisahoja.

Säilytyskoteloon tehdään nahkasarana sekä kiinnityslenkki, jota varten tarvitaan nahkaa sekä liimaamiseen kontaktiliimaa. Puuliimaakin voidaan käyttää, jos kontaktiliimaa ei ole saatavilla. Nahan leikkaamiseen tarvitaan sakset ja kiinnityslenkin vastakappaleeksi pieni naula.


Opetusmuodot


Työtekniikoita ja työvälineiden käyttöä opetettaessa opetusmuoto on aina opettajajohtoinen. Opetuksessa käytetään apuna havainnollistavia malleja, powerpoint-esityksiä sekä taululle piirrettäviä opetuskuvia.

Projektin ajaksi opettaja valitsee oppilaista työparit. Työparien valinnan kriteereinä on hyvä pitää sekä oppilaiden välisiä sosiaalisia suhteita kuin myös heidän tieto-ja taitotasoaan, jotta yhteistyö olisi mahdollisimman sujuvaa ja tuotoksellista.

Oppilaat työskentelevät pääsääntöisesti itsenäisesti, mutta oppilaita kannustetaan jokaisella käsityön tunnilla myös auttamaan omaa työpariaan.Työparit mm. valmistelevat ja käyttävät samaa ompelukonetta, auttavat toisiaan vanerien ja rimojen sahaamisessa, säilytysrasian kokoamisessa jne.

Oppilasparien käyttämisessä on paljon hyviä puolia kuten esimerkiksi se, että yhdessä toisen oppilaan kanssa ideoitaessa syntyy enemmän ajatuksia ja huomioita. Parin kanssa ongelmanratkaisu on myös monesti helpompaa. Lisäksi parityöskentely opettaa yhteisvastuullisuuteen ja toisen huomioon ottamiseen.


Motivointi


Peli on aiheena jo itsessään motivoiva, sillä useimmat lapset, ja mikseivät myös aikuiset, pitävät peleistä.  Aiheen motivointi on siis todennäköisesti helppoa.

Peli on käsityönä tehty tuote, jolla on selkeä funktio. Se on käyttöesine, joka voi olla yhtäaikaa sekä viihdyttävä että opettavainen. Itse koen niin, että on aina mielekkäämpää tehdä tuote, jolle on selkeästi jotain käyttöä kuin valmistaa jonkinlaista turhaketta kaapin perukoille pölyyntymään.

Motivointia lisää se, että oppilaille annetaan mahdollisuus toteuttaa mieleisensä peli eikä heille anneta yhtä valmista kaavaa pelin toteuttamiseen.

Sekä projektin alussa että lopussa motivointikeinona käytetään pelien pelaamista. Projektin alussa testataan erilaisia toteutettavissa olevia pelivaihtoehtoja, joista oppilaat voivat alkaa ideoimaan omaa peliään. Projektin lopuksi oppilaat saavat pelata itse valmistamiaan pelejä yhdessä luokkakavereiden kanssa.

 

Työturvallisuus


Työturvallisuus on aina tärkeä huomioida, kun työskennellään teknisen työn luokassa, jossa on paljon erilaisia työvälineitä ja koneita. Tässä projektissa tarvittavat teknisen työn välineet ovat yksinkertaisia laitteita eikä ns. moottoroituja työkoneita käytetä, mutta myös sahan ja vasaran käyttäminen väärin tai huolimattomasti, voi aiheuttaa vaaratilanteita. Työturvallisuus asiat siis kerrataan ja niistä muistutetaan toistuvasti.

Tekstiilityön luokassa ompelukoneilla työskenneltäessä ompelukoneen oikeaoppiminen käyttäminen kerrataan. Kankaanvärjäyksessä tärkeää on huomioida suojautuminen sekä silitysraudan varovainen käyttäminen.


Arviointi


Arviointia pyritään pitämään aktiivisena osana tätä oppimisprosessia. Jokaisen tunnin alussa, kun opettaja kertoo oppituntien sisällön, kerrotaan samalla oppilaille tavoitteet. Mitä tänään tulemme oppimaan ja tekemään käsitöissä?

Tunnin lopussa, kun luokkatilat on yhdessä saatu siistittyä kokoonnutaan vielä yhteen ja kerrataan, mitä opittiin. Mikä oli vaikeaa ja miksi? Missä onnistuit hyvin? Missä epäonnistuit ja miksi? jne. Tunnin koonnin ei tarvitse olla pitkä, jo viiden minuutin keskustelu riittää kokoamaan ajatuksia yhteen ja herättää oppilaita pohtimaan omaa oppimistaan.

Projektin päätyttyä oppilaat kokoavat ajatuksensa itsearviointilomakkeelle. Lomakkeen täyttäminen on oppilaalle helpompaa, kun tavoitteita ja niiden täyttymisiä tai täyttymättä jäämisiä on pohdittu aktiivisesti koko projektin ajan.

 

Peli-ideoita


Helposti toteutettavia pelejä ovat mm.  Käärme ja tikapuut-peli, Kimble, Tammi, Mylly, Ristinolla, Omenapuupeli ja Kalapeli.

Mylly

Ludo/Kimble
Kalapeli
Omenapuupeli

Ristinolla
Tammi











Ei kommentteja:

Lähetä kommentti